Pożywienie a zdrowie

Większość chorób ludzi i przedwczesna śmierć zależą przede wszystkim od żywienia  tzn. diety – niedopuszczalnych mieszanek w naszym pożywieniu i w konsekwencji od zanieczyszczenia i deformacji jelita grubego. Ludzie z reguły uważają się za maszynę, która wrzucony z jednego końca pokarm przetwarza tak, aby drugim końcem wyrzucić odpadki. Tylko niewielu wie, że w jelitach grubych gromadzą się złogi, najczęściej, z powodu użycia skrobiowatych substancji. Molekuła skrobi nie rozpuszcza się ani w wodzie, ani w spirytusie, ani w eterze. Te nierozpuszczalne cząsteczki skrobi, dostając się do krwiobiegu, zanieczyszczają krew, tworząc w niej swoistą (kaszę). Krew poprzez krążenie chce uwolnić się od tej (kaszy) i ostatecznie znajduje dla niej różne miejsca składowania. Pożywienie roślinne posiada swoiste magnetyczne właściwości, odżywia ścianki jelita grubego i (wymiata) wszystko, co znajduje się na drodze do odbytu.

Błędy w żywieniu z lat poprzednich są poważne i można je uszeregować w sposób następujący:

Intensywne odżywianie się białkami na skutek zakorzenionego poglądu, że tylko białka dają organizmowi siłę; stąd stałe gnicie białek w jelitach i zatrucie krwi. Brak wiedzy na temat pożywienia, zbyt długie gotowanie, wyparowywanie pożytecznych soli mineralnych i tym samym niszczenie witamin.

Biały chleb, słodkie bułki, ciastka, nadmiar słodyczy i cukru są przyczyną nadmiernej ilości kwasu we krwi i stałej i fermentacji węglowodanów w żołądku. Z drugiej strony stale niedostateczna ilość produktów zasadowych w naszym organizmie powoduje brak koniecznej neutralizacji kwasów powstających zarówno przy odżywianiu się białkami, jak i przy fermentacji węglowodanów.

Stały brak zdrowych gatunków chleba, zieleniny i owoców przy siedzącym trybie życia powodują przewlekłą atonię żołądka i jelita grubego, co z kolei prowadzi do zaparć i samopodtruwania całego organizmu w ciągu szeregu lat.

Nadmiar produktów mięsnych, zup na mięsie, ostrych, mięsnych sosów, nadużywanie alkoholu i piwa powoduje przedwczesne, jeszcze przed czterdziestką, rujnowanie nerek i wątroby i skraca życie.

 Mleko, w szczególności krowie, nigdy przez przyrodę niebyło przeznaczone dla dorosłych ,a jedynie dla bardzo małego cielaczka, który nie może jeść twardych produktów. Nigdy nie należy pić mleka do posiłków. Wielu twierdzi, że odżywiając się mlekiem poprawia stan swojego zdrowia.

Używanie mleka, w szczególności pasteryzowanego, wywołuje zaparcia, o czym wiele osób nie wie,  powoduje stwardnienie stawów i arterii. Mleko jest dla człowieka  najbardziej zdradliwym produktem i przyczynia się do występowania wielu chorób: grypy, astmy, nieżytu siennego, chorób oskrzeli i zatok. 

Codziennie, chociaż kilka łyżek kaszy powinien jeść każdy po czterdziestce. Wspaniale działa na kości, mięśnie i układ trawienny. Kasze zachowują wszystkie wartości odżywcze ziaren i nasion, z których je zrobiono. Dzięki kaszy nasza dieta jest bogata w duże ilości błonnika (który jest niezbędny do prawidłowej pracy układu pokarmowego), witamin (szczególnie z grupy B) oraz składników mineralnych takich jak fosfor, wapń, potas, magnez i żelazo. Kasze są również cennym źródłem łatwo przyswajalnego białka. Gruboziarniste kasze są polecane m.in. osobom cierpiącym na zaparcia, hemoroidy oraz polipy jelita grubego, a drobne – jak kasza manna – są wskazane dla chorych z ciężkimi nieżytami przewodu pokarmowego oraz rekonwalescentów na ścisłych dietach. 
Orzechy, rodzynki, ser twarogowy – codzienne ich użycie uspokaja system nerwowy, usuwa zmęczenie, bóle głowy wzmacnia mięsień sercowy i system nerwowy.

Figi, szpinak, szczaw i rabarbar mają kwas szczawiowy, który w połączeniu z wapniem tworzy nierozpuszczalną, nie wchłanianą przez organizm substancję. Produkty te, używane w dużych ilościach powodują tworzenie się kamieni w nerkach.

Sok z białej kapusty ma silne właściwości żółciopędne. Jest pożyteczny przy zapobieganiu nieżytowi i owrzodzeniu żołądka.

Buraki surowe i gotowane posiadają właściwości przeczyszczające i moczopędne i leczą przewód pokarmowy z nadżerek i wrzodów.

Rzodkiew i rzodkiewka polepszają trawienie. Dodatkowo rzodkiew ma właściwości moczopędne i żółciopędne, a także sprzyja wydalaniu z organizmu nadmiaru cholesterolu. Jednak warzyw tych nie należy używać przy owrzodzeniu żołądka, nieżytach żołądka, chorobach wątroby i nerek.

Bakłażany obniżają poziom cholesterolu we krwi, wątrobie, nerkach, nasilają wydzielanie kwasu moczowego. Dobrze jest je wykorzystywać przy chorobach wątroby, nerek, miażdżycy.

Pietruszka –korzeń sprzyja krzepnięciu krwi, zalecana jest przy chorobach krwi oraz jako element diety przy kamicy moczowej, środek moczopędny i wiatropędny. Sprzyja rozpuszczaniu piasku i kamieni w nerkach i pęcherzu moczowym.

Seler działa moczopędnie i przeciwzapalnie. Szczególnie pożyteczny jest przy chorobach nerek.

Jabłka – pożyteczne przy, sklerozie naczyń. Sprzyjają wydalaniu z organizmu kwasu moczowego, zwiększają wydzielanie moczu. Kwaśne gatunki zaleca się jeść przy cukrzycy, a słodkie – przy skłonnościach do kamieni, chorobach nerek.

 Czarna porzeczka – napar wodny z jej liści sprzyja wydalaniu z organizmu nadmiaru kwasu moczowego.

 Arbuz jest pożyteczny jako środek profilaktyczny przy skłonnościach do tworzenia się kamieni, przy chorobach układu sercowo-naczyniowego i wątroby.

 Poziomka leśna – wspaniały środek przy chorobach serca, wątroby i nerek. Jej owoce pomagają w dużych ilościach przy chorobach dróg żółciowych, chorobie nadciśnieniowej, podagrze i innych zaburzeniach przemiany soli. Napar z liści poziomki ma zastosowanie jako środek moczopędny przy kamieniach w wątrobie i nerkach.

Warzywa i owoce  powinny zająć honorowe miejsce na naszym stole. Są bogate w łatwo przyswajalne sole mineralne. Sole wapnia polepszają pracę serca, zwiększają wydalanie moczu. Sole miedzi i żelaza są krwiotwórcze, a sole jodu zapobiegają miażdżycy. Oprócz tego sole mineralne utrzymują równowagę kwasowo-zasadową płynów w organizmie, zmniejszają wahnięcia w stronę kwasów – a to nie jest rzadkością przy chorobach serca i naczyń, wątroby i nerek, przy cukrzycy i infekcjach.

Gdy zaniedbaliśmy profilaktykę, musimy pilnie skupić się na pomocy organizmowi w dokarmieniu go witaminami, szczególnie witaminą C. Zwróćmy uwagę na zachowanie się dzieci: często mamy do nich nieuzasadnione pretensje o apatię, lenistwo, złe wyniki w nauce, a przyczyną tego nie jest ich lenistwo, lecz często nieprawidłowe, zbyt ubogie w witaminy odżywianie.

Brak witamin i mikroelementów pogłębia często złe samopoczucie i sprzyja depresjom i niechęci do działania. Odżywiony mózg to świeży i jasny umysł pełen pomysłów, odżywione prawidłowo ciało to chęć do ruchu, działania i życia!

wg S. Pełczyńskiego – Recepty rosyjskich zielarzy

Advertisements

Autor

5 myśli na temat “Pożywienie a zdrowie”

  1. Dziekuje za bardzo bogate i interesują ce informacje ktore użyje dla siebie i przekaże innym by troche uzdrowić ten zanieczyszczony nieświadomością swiat
    Krystyna

  2. Ciekawe pytanie, możliwe że masz taki program w podświadomości, który reaguje na zmianę żywienia chudnięciem, wiele kobiet chciałoby się z Tobą zamienić;)..żeby jednak złamać schemat myślowy na temat, że pokarm czy białko jest stuprocentowym budulcem ciała wklejam ci filmik Gary Yourofsky’ego – to weganin, zjada same roślinki i myślę że nie ma problemu z budowaniem masy mięśniowej (warto zrozumieć, że to pewna iluzja), wiele organizmów działa na starych programach, są ludzie odżywiający się światłem, też nie wyglądają jak anorektycy, warto popracować nad swoim wnętrzem, podświadomością, a pokarm szanować jako dar od Boga, a nie formę zapychacza czy budulca czy cokolwiek innego:) i zacznij patrzeć na siebie z miłością, nie jako ciało które coś musi, kochaj siebie, wizualizuj siebie takiego jakim chciałbyś się stać – w granicach normy i obserwuj zmiany, zarzuć myślenie, że chudniesz, bo mniej jesz- to program myślowy:) http://www.youtube.com/watch?v=t3DPCQjlanM

  3. Dziękuję, choć spodziewałem się takiej odpowiedzi 🙂
    A co do słuchania potrzeb ciała, to mam chyba z tym problem, ewentualnie proszę mnie naprowadzić 🙂 Od roku zacząłem powoli wprowadzać zmiany żywieniowe (dokładniej rzuć, nie objadać się, unikać tłuszczów zwierzęcych, nie pić podczas posiłków – takie proste sprawy do wprowadzenia na początek) i wychodzi na to że chudnę około 1kg na miesiąc. Teraz ważę 63kg przy wzroście 1,85m. Zaczynam się obawiać, że niedługo będę wyglądał niczym modelka-anorektyczka mimo, iż jem niemal równo z innymi i nie czuję głodu lub braku energii (mało aktywny tryb życia). Czy po dotarciu do określonej wagi proces chudnięcia powinien się zatrzymać? Nie chcę całkowicie zniknąć 😛 No i co zmienić w diecie, aby podczas ćwiczeń na tzw. „przybranie masy mięśniowej” nie zabrakło budulca tkanek? Wszelkie diety treningowe skupiają się tylko na liczeniu kalorii i przyjmowaniu kilkudziesięciu, a nawet kilkuset gram białka (najlepiej pochodzenia zwierzęcego) na dzień. „Inaczej organizm pobiera białko z własnych mięśni”. W takim razie jak pogodzić zdrowe i umiarkowane odżywianie z ćwiczeniami siłowymi?

  4. też mam grupę krwi 0 , jem wegetariańsko i sprzecznie z zasadami tej grupy krwi, jestem zdrowa i nie choruję oprócz drobnych 1-2 dniowych przeziębień:) Dieta musi być w zgodzie z naszymi potrzebami, ciało zawoła o odpowiedni pokarm, pod warunkiem, że go słuchamy i jesteśmy w stanie równowagi sami z sobą:)

  5. Witam!
    Co może Pani powiedzieć na temat jedzenia „zgodnie ze swoją grupą krwi”? Otóż mam grupę „0” i według wspomnianej teorii mam przodków „myśliwych”, więc powinienem jeść głównie czerwone mięso. Jaja i jakikolwiek nabiał teoretycznie będą mi szkodzić (mleka oczywiście nie wliczam, chodzi mi o kwaśne przetwory mleczne jak kefiry czy twaróg), wszelkie zboża nie są zalecane (czyli kasze też), podobnie znaczna część owoców i warzyw uprawianych w Polsce (ziemniaki, kapusta, soki jabłkowe).
    Taka dieta niemal zupełnie odbiega od zasad podanych w powyższym artykule oraz tej, którą sugeruje dr Michał Tombak (mam jego książki).
    Pozdrawiam!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s